دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

تخت روانچی کودکان در مخاصمات مسلحانه در معرض نقض فاحش حقوق خود

نیویورک – ایرنا- مجید تخت‌روانچی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت،غیرنظامیان به ویژه کودکان، در زمان مخاصمات مسلحانه به طور مداوم در معرض بسیاری از نقض‌های فاحش حقوق خود قرار می گیرند.


به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست روز سه شنبه به وقت محلی شورای امنیت درباره حفاظت از کودکان درمخاصمات مسلحانه گفت: حقوق بین‌الملل بشردوستانه طرف‌های درگیری‌های مسلحانه را ملزم می‌کند تا اقدامات لازم را برای حفاظت از غیرنظامیان، به ویژه کودکان، در زمان مخاصمات مسلحانه انجام دهند. با این حال، کودکان به طور مداوم در معرض بسیاری از نقض های فاحش قرار می گیرند.
دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: در این میان، کودکانی که در نتیجه درگیری ها پناهنده، آواره داخلی یا بی تابعیت هستند، احتمال بیشتری دارد که متحمل چنین نقض های شدید و سایر سوء استفاده های دیگر مانند عضو گیری ، خشونت جنسی، قاچاق، و بازداشت در جریان درگیری های مسلحانه شوند.


  نماینده دائم ایران در سازمان ملل با اشاره به گزارش جدید دبیرکل در مورد وضعیت کودکان در مخاصمات مسلحانه گفت طبق گزارش اخیر دبیرکل، کودکان همچنان در سال ۲۰۲۱ با تعداد بالای نقض های جدی روبرو هستند. سازمان ملل ۲۳۹۸۲ نقض جدی حقوق کودکان را ثبت کرده است که شایع ترین آنها شامل کشتن و نقص عضو کودکان، عضو گیری و سوء استفاده از کودکان برای مقاصد نظامی و همچنین  محرومیت از دسترسی های بشردوستانه است.


  سفیر ایران در سازمان ملل همچنین به وضعیت نقض حقوق کودکان در منطقه از جمله در افغانستان، یمن و فلسطین اشاره کرد و گفت در افغانستان، سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱، تعداد ۲۵۷۷ مورد نقض جدی را علیه ۲۴۳۰ کودک، از جمله قتل و معلولیت، خشونت جنسی، آدم ربایی، عضو گیری، حمله به مدارس، به ویژه مدارس دخترانه، و ارعاب پرسنل آنها تایید کرده است.


سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل اظهار داشت: طالبان باید به همه کودکان از جمله دختران اجازه دهد به مدرسه بروند. ایران به عنوان همسایه افغانستان و میزبان میلیون ها پناهجوی افغان از جمله کودکان، خدمات اولیه و اساسی مانند آموزش و بهداشت را برای کودکان افغان مقیم ایران فراهم کرده است.


تخت روانچی در مورد یمن نیز گفت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۱، تعداد ۲۷۴۸ مورد نقض جدی را علیه ۸۰۰ کودک یمنی از جمله تعداد زیادی کودک کشته و معلول ثبت کرده است.


وی تاکید کرد ایران از توافق آتش بس در یمن برای پایان دادن به درد و رنج مردم از جمله کودکان حمایت می کند.


  دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  به جنایات رژیم صهیونیستی علیه کودکان فلسطینی اشاره کرد و گفت رژیم اسرائیل همچنان به ارتکاب سیستماتیک ترین و آشکارترین نقض حقوق کودکان در خاورمیانه ادامه می دهد. در سال ۲۰۲۱، سازمان ملل ۲۹۳۴ مورد نقض فاحش را علیه ۱۲۰۸ کودک فلسطینی در فلسطین اشغالی و نوار غزه ثبت کرد.


 وی افزود بر اساس گزارش سازمان ملل، رژیم اسرائیل در سال ۲۰۲۱،تعداد ۸۶ کودک فلسطینی را به قتل رساند و ۶۳۷ کودک فلسطینی را زندانی کرد که ۸۵ نفر از آنها در  زندان از سوی عوامل رژیم اسرائیل مورد بدرفتاری و نقض رویه قضایی قرار گرفتند که ۷۵ درصد آنها خشونت فیزیکی را گزارش کردند.


وی تصریح کرد: علاوه بر این، سازمان ملل ۲۲ حمله از طرف رژیم اسرائیل به مدارس را تأیید کرده است. این جنایات مصداق آشکار جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت است و عاملان چنین جنایات شنیعی باید محاکمه شوند.


   نماینده ایران در سازمان ملل تاکید کرد که پایان دادن به درگیری های جاری، جلوگیری از وقوع مجدد آنها، و تضمین رعایت کامل و مؤثر طرف‌های درگیر با قوانین بین‌المللی بشردوستانه، همگی برای حمایت از کودکان در مخاصمات مسلحانه ضروری است.


وی ادامه داد: علاوه بر این، پرداختن به علل اساسی مخاصمات ضروری است. کودکان بارها در مخاصمات به خدمت گرفته شده اند تا خانواده های خود را حمایت مالی کنند و مشکلاتی مانند فقر، عدم دسترسی به آموزش با کیفیت و فرصت های شغلی و همچنین تحریم های یکجانبه غیرقانونی و محاصره اقتصادی همچنان نقش مهمی در ارتکاب چنین نقض های جدی ایفا می کنند.


 سفیر ایران در سازمان ملل  از دبیرکل خواست تا با تمرکز بر اثرات مخرب تحریم های یکجانبه بر حفاظت از کودکان در چنین وضعیت هایی، ارزیابی از علل اصلی درگیری ها ارائه دهد.


وب گردی

“https://sohaeshop.com/product-category/%D8%A2%DB%8C%D9%81%D9%88%D9%86-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1%DB%8C/”>آیفون تصویری “https://mz724.ir/”>بلیط هواپیما موج زمزم “https://iransite.com”>طراحی سایت ایران سایت