دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

رئیس جمهور روسیه وارد تهران شد

تهران – ایرنا – «ولادیمیر پوتین» رییس جمهور روسیه برای شرکت در هفتمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه دقایقی پیش وارد تهران شد.


به گزارش خبرنگار حوزه دولت ایرنا، هواپیمای حامل رییس جمهوری روسیه امروز – سه شنبه- در فرودگاه مهر آباد بر زمین نشست و پوتین در بدو ورود مورد استقبال جواد اوجی وزیر نفت قرار گرفت و قرار است تا ساعتی دیگر از سوی آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در مجموعه تاریخی سعدآباد مورد استقبال رسمی قرار بگیرد.


تهران میزبان هفتمین و نخستین نشست رئیسان روند آستانه یا صلح سوریه در دوران تصدی آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان است و پیش از این نخستین نشست سران روند آستانه اول آذر ۹۶ در سوچی روسیه و و دومین نشست آن در ۱۵ فروردین ماه ۹۷ در آنکارا تشکیل شد.


همچنین در این نشست سه جانبه آیت الله رئیسی، اردوغان و ولادیمیر پوتین درباره تحولات اخیر در سوریه و مبارزه با تروریسم، از جمله علیه داعش و پ. ک.ک و بازگشت داوطلبانه پناهندگان سوری به خانه‌هایشان گفت‌وگو می کنند. رئیس جمهور ترکیه هم روز گذشته به تهران سفر کرده است.


پیشتر ششمین اجلاس سران کشورهای ضامن روند آستانه هم به دلیل شیوع کرونا در جهان در تیرماه ۹۹ به صورت مجازی برگزار شده بود اما آیت رئیسی برای نخستین بار میزبان این اجلاس در دوران تصدی ریاست خود در دولت سیزدهم است.


روسیه، ترکیه و ایران در سال‌های اخیر برای گفت‌وگو بر سر موضوع سوریه، از روندی به عنوان «فرایند صلح آستانه» به منظور پایان بخشیدن بیش از ۱۱ سال درگیری در این کشور عربی استفاده می کنند.


اولین اجلاس «سران کشورهای ضامن روند آستانه»، به دنبال برگزاری نشست‌های مقدماتی که با حضور طرف‌های درگیر و نمایندگان ایران، روسیه و ترکیه، به منظور برقراری آتش‌بس و یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه در آستانه قزاقستان برگزار شده بود، اول آذر سال ۱۳۹۶ با حضور رئیسان جمهور این سه کشور در سوچی روسیه تشکیل شد.


برنامه‌ریزی برای توسعه همکاری های اقتصادی ایران و روسیه اولویت رایزنی‌های رئیسان جمهور دو کشور است.  


البته سخنگوی کاخ  کرملین روز گذشته در آستانه سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تهران گفت که روسیه و ایران به تدریج تعامل با دلار را کنار خواهند گذاشت.


دیمیتری پسکوف گفت: روسیه و ایران قادرند برای کاهش پیامدهای تحریم‌های اعمال شده علیه خود همکاری کنند. امیدواریم به‌زودی توافق همکاری راهبری گسترده با ایران امضا کنیم و در این راستا، طرحی برای تهران ارائه کردیم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *