دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

نمایندگان مجلس با حذف معافیت مشمولین سربازی مقیم خارج از کشور

تهران – ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حذف بند مربوط به معافیت مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور از لایحه بودجه مخالفت کردند.


به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه (۹ اسفندماه) در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ بندهای الحاقی (۱)، (۲)  تبصره (۱۰) را تصویب کردند و با حذف بند الحاقی (۳) تبصره (۱۰) لایحه بودجه مخالفت کردند.


بر اساس بند الحاقی (۱) آمده است: در انتهای ماده(۲) قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور مصوب ۱۹ آذرماه ۱۳۶۹ و اصلاحات و الحاقات بعدی، بعد از عبارت “جزای مالی” عبارت “جزای نقدی معادل مالی که از طریق خلاف قانون به دست آمده است” اضافه می‌شود.


طبق بند الحاقی(۲) نیز معادل ۲ درصد وجوه قطعی برگشتی به حساب خزانه و یا حساب دستگاه های اجرائی، ناشی از اقدامات مؤثر نظارت و بازرسی سازمان بازرسی کل کشور واریز نماید.


بر اساس بخش درآمدی بند الحاقی (۳)  که نمایندگان با حذف این بند مخالفت کردند، آمده است: مشمولین نظام وظیفه عمومی مقیم خارج از کشور که حداقل پنج سال از زمان فراخوان آنها به خدمت وظیفه عمومی گذشته باشد، با رعایت اصل (۱۱۰) قانون اساسی می توانند با پرداخت معادل ریالی ۱۵ هزار یورو کارت معافیت از خدمت سربازی دریافت کنند. سربازان متاهل دارای فرزند از مادر ایرانی از ۲۵ درصد تخفیف برخوردار می شوند.


در بند الحاقی (۳) احمد امیرآبادی فراهانی پیشنهاد حذف بند (۳) را داد که رای نیاورد.


پیشنهاد اصلاح ماده ۴۴ قانون نظام وظیفه که توسط «سید غنی نظری خانقاه» نماینده خلخال مطرح شد هم توسط نمایندگان به تصویب نرسید.


در ادامه «مالک شریعتی نیاسر» نماینده مردم تهران پیشنهاد اصلاح بند الحاقی(۳) را مطرح کرد که در این پیشنهاد شرط معافیت سربازی ۵ سال اقامت در خارج از کشور ، سن بالای ۳۵ سال ، گذراندن دوره یک ماهه خدمت و داشتن ۳ فرزند بود که این پیشنهاد هم رای نیارود.


پیش از رای گیری «مصطفی میرسلیم» در مخالفت با پیشنهاد مالک شریعتی گفت: خدمت مقدس سربازی را نباید در صحنه معاملات قرار دهیم. این تلقی و فرهنگ که نظام مقدس سربازی را قابل معامله داشته باشیم و آن را پست بدانیم اشتباه است. چرا که افرادی که در خارج بودند باید برای این آب و خاک به مانند دیگر سربازان مشمول در خدمت سربازی حضور داشته باشند.


«محسن زنگنه» در موافقت با پیشنهاد «مالک شریعتی» گفت: بیش از ۹۰ درصد ایرانیان خارج از کشور هم نسبت به ایران اسلامی و هم به انقلاب وفادار هستند و نباید به هموطنان خارج از کشور نگاه منفی باشد. دوم اینکه هدف کمیسیون تلفیق کسب درآمد نیست بلکه هدف رفع مشکل این عزیزان خارج از کشور است. 


«حمیدرضاحاجی بابایی» رییس کمیسیون تلفیق با شرط اینکه شرط داشتن ۳ فرزند به ۲  فرزند کاهش پیدا کند، در موافقت با پیشنهاد مالک شریعتی گفت: وقتی شما می گویید که ۳ فرزند باید فردی مقیم خارج از کشور داشته باشد تا از سربازی معاف شود، یعنی عملا تعداد زیادی را از این موضوع خارج می کنید.


در ادامه «علی بابایی کارنامی» نماینده مردم ساری در اخطاری بر اساس بند (۹) اصل (۳) قانون اساسی گفت: آیا برای سربازان داخل هم اینگونه قانونگذاری می کنیم. عدالت را نباید قربانی درآمد دولت کرد و باید متناسب با  شانیت مردم و عدالت تصمیم گیری کنیم. 


وی افزود: فرهنگ دفاع از انقلاب و ارزش های نظام مدنظر است. اینکه ما دوگانه برخورد کنیم درست نیست و با مشمولان داخلی به نحوی برخورد شود و با مشمولان خارجی به نحوی دیگر یعنی این عدم عدالت است.


در ادامه «علی نیکزاد ثمرین» اخطار بابایی کارنمایی را بر اساس بند (۹) اصل (۳) قانون اساسی به رای گذاشت که رای نیارود.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *