خضریان برخورد گزینشی با اندیشه های امام ره باعث افراط و تفریط
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی به دنبال نسخ، فسخ یا مسخ اندیشه امام (ره) هستند، گفت: هر برخورد گزینشی با اندیشههای امام (ره) میتواند منجر به افراط و تفریط شود. امام (ره) در حکومت داری با هیچ کسی تعارف نداشت.
به گزارش ایسنا، علی خضریان در جمع دانشجویان دانشگاههای استان هرمزگان شرکت کننده در طرح حامیم در حسینیه جماران، با اشاره به خشم دشمنان انقلاب از امام خمینی(ره) و آرمانهای بنیانگذار جمهوری اسلامی با گذشت حدود ۴۵ سال از پیروزی انقلاب اسلامی و برپایی نظام جمهوری اسلامی گفت: هنوز محور اصلی تبلیغات خشم آلود دشمنان، امام بزرگوار و اندیشههای ایشان است. تمام تلاش دشمنان در ابعاد گوناگون فکری، هنری و رسانهای این بوده و هست که شخصیت پرجاذبه و چهره درخشان امام عظیم الشأن را زیر سوال ببرند. البته باید بپذیریم که دشمنان نظام اسلامی برای مقابله با نظام و حرکت ملت ایران جز این چارهای نیز ندارند چرا که عامل اصلی این حرکت و ایستادگی ملت ایران، فلسفه سیاسی و مکتب سیاسی امام (ره) است.
وی اضافه کرد: امام خمینی (ره) مکتبی را مطرح و بر اساس آن مجاهدت کرد تا به آن تجسم و عینیت ببخشد، این مکتب برای دنیا حرف تازهای دارد و مسیر تازهای پیشنهاد می کند. حرفهایی که بشریت تشنه آنهاست و کهنه نمی شود.
یکی از ضروریات امروز محیط دانشجویی نهضت بازخوانی اندیشههای امام (ره)است
خضریان یکی از ضروریات امروز محیط دانشجویی را نهضت بازخوانی اندیشههای امام خمینی(ره) عنوان و اظهار کرد؛ به دلیل تغییر نسل و عدم آشنایی این نسل با اندیشههای امام راحل حتی میان بخش مهمی از بچههای انقلابی است.
وی با تأکید بر ضرورت شناخت اندیشه و مکتب امام برای نسل جدید گفت: نسلی که در آستانه تحویل گرفتن مسئولیتهای مختلف قرار گرفته، از امام خمینی (ره) کمتر شنیده است. بیش از ۲۰ جلد سخنان امام (ره) جمع آوری شده و این نسل باید آن را مطالعه کند ضمن اینکه در کنار نسل جدید، بازخوانی این اندیشهها برای نسل اول و دوم انقلاب هم نوعی تذکر است؛ چرا که این اندیشهها در شرایط امروز جامعه بیشتر مورد کاربرد قرار گیرد.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی خاطرنشان کرد: برخی از کسانی که امام راحل را درک کردهاند، آرام آرام خط عوض کرده و صرفاً یک پوسته از امام (ره) را حفظ کردهاند و این احساس وجود دارد که خط و فکرها حتی در میان بخشی از نسل ابتدای انقلاب هم به هم ریخته لذا شناخت صحیح از گفتمان انقلاب اسلامی و عمل به آن بدون شناخت درست از اندیشههای امام ممکن نیست. بنابراین لازم است جلساتی برای روخوانی سخنان امام (ره) و تدبر در مورد آنها در محیطهای دانشجویی برای فهم صحیح از یک سیاست دینی شکل گیرد.
خضریان ادامه داد: امروز برخی اساسا جملات امام (ره) را نشنیدهاند و صرفا در تعاریفی کلی از ایشان باقی ماندهاند که همان هم مشخص نیست چقدر صحیح باشد. برخی هم که از گذشته این جملات را شنیده یا خواندهاند، آرام آرام فراموش کرده و یا خود را با فراموشی زدهاند و نهضت بازخوانی اندیشههای امام راحل باعث خواهد شد تا دانشجویان مانع تحریف عملی این اندیشهها شوند.
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی به دنبال نسخ، فسخ یا مسخ اندیشه امام (ره) هستند، گفت: باید با هر سه جریان مقابله کرد؛ برخی میخواهند اندیشههای امام (ره) را تبدیل با تاریخ کنند و آرام آرام به موزهها بسپارند اما خط امام محکماتی دارد که باید آنها را شناخت و نباید اجازه داده شود به نام امام این محکمات تحریف شود و تسلط بر سخنان امام (ره) مانع رویکرد گزینشی و سلیقهای نسبت به اندیشههای ایشان خواهد شد.
وی افزود: به عنوان مثال امام در خصوص جمهوری اسلامی فرمودند این جمهوری که می خواهید تشکیل دهید یک جمهوری است مانند همه جمهوریها اما این را هم فرمودند که هویت این جمهوری، اسلامی است و باید براساس شرع باشد. عدهای آمدند و گفتند امام خمینی (ره) تأکید کرده میزان رأی ملت است، بله، میزان رأی ملت است و اساساً انتخابات بدون رأی ملت معنا ندارد اما این جمله نافی بعد اسلامیت نظام در اندیشههای امام (ره) نیست.
ولایت مطلقه یک ولایت عقلایی است که در شرایط بحران مدیریت میکند
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرد: عدهای در موضوع ولایت مطلقه فقیه بدون توجه به واقعیات جامعه آن را با استبداد قیاس کردهاند در حالی که براساس اندیشههای امام، ولایت مطلقه یک ولایت عقلایی است که در شرایط بحران مدیریت میکند. برای مثال یک چهارراه را در ذهن خود فرض کنید که به دلیل ترافیک پرحجم و سبز و قرمز شدن چراغها، خودروها در یکدیگر گرده خوردهاند در چنین شرایطی ادامه حرکت خودروها با قاعده چراغ راهنمایی، ممکن است گره ترافیکی را کورتر کند و اینجا افسر راهنمایی و رانندگی ورود می کند و ممکن است برای حل بحران کسانی را که چراغ راهنمایی به آنها دستور حرکت میدهد متوقف کرده و بالعکس به کسانی که در مسیر چراغ قرمز هستند دستور حرکت دهد، اما پس از رفع گره ترافیکی مجدداً براساس قاعده چراغ عمل میشود. اینجا پلیس نسبت به چراغ و قواعد راهنمایی و رانندگی ولایت دارد که در همه جا از لحاظ عقلی پذیرفته است.
امام در حکومت داری با هیچ کسی تعارف نداشت
خضریان اظهار کرد: اسلام در امر حکمرانی شرایطی مشخص را برای فردی که بر مردم ولایت دارد تعیین کرده تا مانع سوءاستفاده از آن شود و امام (ره) نیز ضمن اینکه اهل مدارا بود، اهل ایستادگی هم بود و باید از محتوای صحبتها فهم کرده که باید کجا مدارا کرد و کجا باید ایستاد. هر برخورد گزینشی با اندیشههای امام (ره) میتواند منجر به افراط و تفریط شود. امام در حکومت داری با هیچ کسی تعارف نداشت و به قولی با هیچ کس عقد اخوت دائمی نبسته بود و دوستیهایش با دیگران بر مبنای ایدئولوژی و بر مبنای حق و باطل است. امام در عمل نیز به این حرفها پایبند بود و مرور دوران امام (ره) نشان میدهد ایشان نزدیکترین افراد سیاسی و حتی نسبی خود را به خاطر انقلاب طرد و یا دورترین افراد را که در مسیر اسلام مجاهدت کردند، عزیز میداشت.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امام منهای خط امام (ره) در حقیقت خروج از صحنه و سپردن عملی آن به موزههاست که دشمنان این انقلاب دنبال آن هستند. بزرگترین رسالتی که امروز برعهده ما است این است که مواظب باشیم مبانی و مفاهیم انقلاب جا به جا نشود. لذا با مطالعه سخنان امام راحل که اکثر آن از همین حسینیه جماران مخابره شده و توانست عقلانیت، معنویت و روح آزادگی و عدالت خواهی را به جهان اسلام و قلمرو حیات بشری پمپاژ کند، باید این نقشه دشمنان را خنثی کرد.
وی گفت: امام (ره) حقیقتاً به قدرت الهی در مقابله با دشمنان اعتقاد داشت و خدایی که امام (ره) از آن صحبت میکرد و به آن باور داشت، سمیع، بصیر، علیم، حی، قدیر، شاهد و رفیق بود و باور عملی امام (ره) به چنین خدایی باعث تحول در دلها شد. امام کلاس رسمی فقه و عرفان نداشت، اما توانست در عمل صدها هزار عابد و عالم و مجاهد تربیت کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گذشت حدود ۴۰ سال از اتفاقاتی که در حسینیه جماران و در زمان امام خمینی (ره) رخ داده است، گفت: نسل امروز باید بداند در این حسینیه چه اتفاقاتی رقم خورده و زمانی نهضت امام (ره) و فرزندان امام که قهرمان زهد و ساده زیستی و مبارزه با زورگویان عالم بودند، قابل فهم است و امکان ادامه یافتن دارد که امام را از زبان خود امام (ره) بشناسیم.
رسالت بزرگ جنبش دانشجویی تسلط بر اندیشه امام است
خضریان با تأکید بر لزوم تبیین آرمانهای انقلاب خاطرنشان کرد: این موضوع یکی از دغدغههای امام (ره) بود و ایشان چند ماه قبل از رحلت در نامهای خطاب به آقای سیدحمید روحانی مینویسند که اگر ما بزرگترین انقلاب را هم انجام دهیم ولی به تبیین آن نپردازیم قطعا در زمان خود حبس میشود و این اتفاق حتی مشمول وقایعی چون قیام امام حسین (ع) نیز میشود و اگر حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) نبودند، معلوم نمیشد که در کربلا چه اتفاقی رخ داده است. امروز نیز رسالت بزرگ جنبش دانشجویی تسلط بر اندیشه امام راحل و مراقبت از عدم جابجایی مفاهیم و مبانی انقلاب اسلامی است.
وی اضافه کرد: مکتب سیاسی امام (ره) دارای شاخصهایی است که یکی از خطوط برجسته آن درهم تنیده شدن معنویت با سیاست است و در مکتب امام معنویت از سیاست جدا نیست و همه رفتارها و مواضع امام حول محور خدا و معنویت او بود و ایشان به اراده تشریعی خدا اعتقاد داشت و به اراده تکوینی الهی اعتماد میکرد. او باور داشت کسی که در راه تحقق شریعت الهی حرکت میکند، قوانین و سنتهای آفرینش کمک کار اوست. امام به «ولله جنود السماوات والأرض وکان الله عزیزا حکیما» در عمل معتقد بود و قوانین شریعت اسلامی را بستر حرکت خود میدانست.
وی افزود: تکلیف الهی برای امام کلید سعادت به حساب میآمد و او را به اهداف بزرگ آرمانی خود رساند و این جمله معروف از امام نقل شده که ایشان گفته بودند؛ ما برای تکلیف عمل میکنیم و نه برای پیروزی، به معنای بیرغبتی ایشان به پیروزی نبود اما آنچه ایشان را به سوی هدفها پیش میبرد، تکلیف و عمل به وظیفه الهی بود. لذا در این مسیر نترسید، شک نکرد، مغرور نشد، مأیوس نشد و کسی نتوانست او را متزلزل کند و از ادامه مسیر خسته کند و این سیره امام در مقابل سیاستورزی غربی است که به دنبال تفکیک دین از سیاست است.
در مکتب سیاسی امام، نقش مردم هم ارزشمند و هم قدرتمند است
این عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ خاطرنشان کرد: شاخص دیگر امام، اعتقاد راسخ به نقش مردم است. در مکتب سیاسی امام راحل، نقش مردم هم ارزشمند و هم قدرتمند است. در نگاه امام، آراء مردم در اداره سرنوشت یک جامعه باید نقش اساسی ایفا کند. لذا مردم سالاری در مکتب امام بزرگوار از متن اسلام گرفته شده است.
خضریان شاخص دیگر مکتب امام (ره) را نگاه جهانی حمایت از مستضعفان دانست و گفت: سخن و ایده سیاسی امام برای آزادی خواهی صرفاً محدود به مرزهای ایران و ملت ایران و مذهب و دین خاصی نبود؛ بلکه مخاطب پیام امام همه بشریت است. امام، آزادی خواهی و استقلال را برای همه ملتها جدای از دین و مذهب مطالبه کرد و همان زمانی که در دفاع از ملت مظلوم فلسطین با رژیم صهیونیستی قطع رابطه کرد، با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی نیز در حمایت از سیاهپوستان رابطه سیاسی برقرار نکرد و در همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب به حمایت از مردم افغانستان در مقابل زیاده خواهی شوروی ایستاد.
این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مکتب امام، پاسداری از ارزشهای انقلاب اسلامی که مظهر آن مسئله ولایت فقیه است، یک شاخص است. عدهای از همان ابتدای پیروزی انقلاب سعی کردند ولایت فقیه را به معنای حکومت مطلقه فردی معرفی کنند، این دروغ است؛ ولایت فقیه نافی مسئولیتهای ارکان مسئول کشور نبوده و نیست، ولایت فقیه در اندیشه امامین انقلاب جایگاه حفظ خط و جهتگیری های نظام و جلوگیری از انحرافات را دارد. ولایت فقیه نه یک امر نمادین و تشریفاتی است و نه نقش حاکمیت اجرایی در ارکان حکومت را دارد، بلکه نقش ولایت فقیه، دیدبانی حرکت کلی نظام به سمت هدفهای آرمانی است.
وی تصریح کرد: موضوع عدالت یکی دیگر از ویژگیهای مکتب امام (ره) است که در همه برنامههای حکومت وجود داشت، لذا در کنار رشد اقتصادی کشور، مسئله پر کردن شکافهای طبقاتی برای همه ما باید مهم باشد و اینکه برخی برای پیشرفت و توسعه صرفاً به بالا بردن تولید ناخالص ملی توجه کنند، اما نسبت به اینکه ثروت تولید شده در اختیار عده معدودی باشد، بیتفاوت باشند، خلاف مکتب امام است.
خضریان در پایان تأکید کرد: تلاش پر کردن شکاف اقتصادی در بین مردم و رفع تبعیض و مقابله با فساد یکی از مهمترین شاخصهای ارزیابی دانشجویان در انتخاب نمایندگان مجلس، دولتمردان و همه مسئولان کشور است و امروز باید خدا را شاکر باشیم که با مکتب زنده امام (ره)، راهمان روشن است.
منبع خبر: خبر گزاری ایسناآخرین اخبار,پربازدید ترین اخبار, اخبار روزبیشتر بخوانیمیدکی شاپ فروشگاه لوازم مزدا
بیشتر بخوانیمشیرآلات بهداشتی