گزارش سال ۱۴۰۳ جاباما منتشر شد؛ از میانگین رشد سهبرابری تا نگاهی ویژه به کردستان
گزارش سال ۱۴۰۳ جاباما منتشر شد؛ از میانگین رشد سهبرابری تا نگاهی ویژه به کردستان
به گزارش توسعه برند؛ به طور متوسط هر سال بیش از سه برابر رشد داشته و تعداد رزروها نیز از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ بیش از ۲.۳ برابر شده است. این رشد چشمگیر در حالی رقم خورده که اقتصاد کشور و صنعت گردشگری یکی از پیچیدهترین دورههای خود را پشت سر گذاشتهاند؛ اما جاباما، در پاسخ به این چالشها، مسیر رشد، نوآوری و تابآوری را برگزیده است.
تابآوری و نوآوری در دل چالشهای صنعت گردشگری
سال ۱۴۰۳ با فشارهای اقتصادی و افزایش هزینههای سفر همراه بود. با این حال، جاباما توانست با رویکرد محصولمحور و دادهمحور خود، به رشد پایدار و اعتماد گسترده کاربران دست یابد. تعداد کاربران جاباما از مرز هشت میلیون نفر عبور کرده و بیش از 30 هزار اقامتگاه فعال در این پلتفرم ثبت شده است.
جاباما امروز نه تنها بزرگترین بستر آنلاین رزرو ویلا و اقامتگاه در کشور است، بلکه به عنوان یکی از بازیگران اصلی اقتصاد دیجیتال ایران، نقشی فراتر از یک پلتفرم رزرو صرف ایفا میکند؛ توسعه اقتصاد محلی، تسهیلگری برای کسبوکارهای کوچک و توانمندسازی میزبانان در سراسر کشور.
جاباما در یک نگاه
بهطور خلاصه، نگاهی به وضعیت جاباما در پایان سال ۱۴۰۳ چنین تصویری را نشان میدهد:
- تعداد کل کاربران تا پایان سال ۱۴۰۳: ۸ میلیون نفر، (افزایش ۱ میلیون کاربر نسبت به سال ۱۴۰۲)
- تعداد کل میزبانان: بیش از ۱۸ هزار نفر
- تعداد کل اقامتگاهها: بیش از ۳۰ هزار اقامتگاه
- تعداد کل شهرها: ۸۳۲ شهر، (افزوده شدن ۶۳ شهر جدید نسبت به ۱۴۰۲)
- تعداد کل نظرها و امتیازها: بیش از یک میلیون و ۱۱۲ هزار نظر و امتیاز، (رشد ۱.۶ برابری نسبت به سال قبل)
- تعداد کل تجربهها: بیش از هزار تجربه، (افزایش ۳۷۰ تجربه جدید نسبت به سال ۱۴۰۲)
بازار اقامت ایران در مسیر دیجیتالی شدن
یکی از محورهای کلیدی گزارش امسال، نگاهی دادهمحور به بازار اقامتگاههای غیرهتلی ایران است؛ بازاری که در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ درصد از کل رزروها به شکل آنلاین انجام شده است. این رقم نسبت به سال ۱۴۰۲ (۱۷٪) و سال ۱۴۰۱ (۷٪) رشد نشان میدهد و بیانگر افزایش اعتماد عمومی به رزرو آنلاین است.
این روند، همزمان با افزایش تعداد میزبانان فعال، رشد دوبرابری درآمد میزبانان، و تنوع بیشتر در سبک اقامتگاهها، نشاندهندهی بلوغ بازار اقامت در کشور و گسترش سهم اقتصاد دیجیتال در گردشگری ایران است.
بر اساس آمارهای این گزارش، رفتار برخی از مهمانان جاباما در سال ۱۴۰۳ بسیار جالب توجه بوده است:
یکی از مهمانان با 30 شب اقامت در یک ویلای ساحلی در فریدون کنار رکورد طولانیترین اقامت در یک رزرو را ثبت کرده است.
مهمان دیگری نیز با اقامت یکماهه پنج نفره در آپارتمان دوخوابهای در تهران، عنوان بیشترین تعداد نفر شب را به خود اختصاص داده است.
گزارشات برندها رو در توسعه برند بخوانید
سال توسعه و گسترش «جاباما تجربه»
جاباما که در کنار اقامتگاه، محصول «تجربه» را نیز از سال 1401 به سبد محصولات خود اضافه کرد حالا شاهد استقبال کاربران از فعالیتها و تفریحات جانبی علاوه بر اقامت است. تا پایان سال 1403 تعداد کاربران و میزان رزرو در این محصول به ترتیب 70 درصد و 102 درصد رشد داشته است. همچنین تعداد میزبانهای همکار در این محصول از مرز 280 میزبان گذشته است و در مقایسه با سال گذشته (1402) با پیوستن 16 شهر دیگر ایران به مجموع شهرهای میزبان تجربه حالا 62 شهر، ارائه دهنده خدمات از جنس تجربه هستند.
یکی دیگر از آمارهای جالب توجه درباره تجربه، مربوط به قیمتهای فعالیتها و درآمدهای میزبانان این محصول است؛ به طوری که میانگین مبلغ رزرو هر تجربه تنها یک میلیون و ۳۶۰ هزار تومان در سال ۱۴۰۳ گزارش شده است. همچنین یکی از میزبانان این محصول درآمدی بیش از ۶۷۰ میلیون تومان تنها در یک فصل داشته است.
این آمارها نشان میدهد روند توسعهی فعالیتهای تجربهمحور همچنان پیوسته و صعودی است.
گزارش جامع رو در این لینک بخوانید
