دسته‌ها
دسته‌بندی نشده

معرفی پمپ لجن کش و پمپ کف کش

پمپ لجن‌کش، نوعی پمپ گریز از مرکز می‌باشد و شباهت بسیار زیادی با پمپ‌های کف‌کش نیز دارد. تفاوت این پمپ‌ها در نوع پمپاژ آن می‌باشد. این نوع پمپ‌ قابلیت مکش و جابه‌جایی مایعاتی که مواد جامد دارند را داراست؛ همچنین این پمپ‌ها انواع مختلفی دارند.


به گزارش ایسنا به نقل از صنایع پمپ‌سازی نوید سهند، پمپ کف‌کش، از لحاظ ساختاری مانند پمپ‌های توربین عمودی است. معمولاً یک موتور الکتریکی، پمپ را به حرکت در آورده و انرژی جنبشی مایع را افزایش می‌دهد.


پمپ لجن‌کش احتیاج به نگهداری خاص خود دارد. این کار باعث افزایش عمر وسیله مورد نظر می‌شود که به شرح زیر می‌باشد:


این پمپ‌های لجن‌کش در دسته‌بندی سانتریفیوژها قرار دارند. در پروانه‌های سانتریفیوژ پره‌های خمیده به عقب دارند که یا باز هستند یا پوشش‌دار. پروانه‌های نیمه‌باز فقط پوشش پشت‌ دارند و پروانه‌های بسته هر دو پوشش جلو و عقب را دارند. فاصله بین پره‌های پروانه به‌ اندازه کافی بزرگ نگه‌داشته می‌شود تا مواد جامد وارد پمپ با مایع از بین بروند تا پمپ مسدود نشود.


یک پوشش مارپیچی شکل به نام پوشش طوماری در اطراف آن پروانه کار گذاشته می‌شود. در ورودی به پمپ در قسمت مرکزی یک لوله مکش متصل شده است، انتهای پایین آن به مایع مخزن یا مخزنی که مایع از آن پمپ می‌شود فرو می‌رود.


به دهانه خروجی لجن‌کش، یک لوله تحویل یا لوله اصلی متصل شده است که مایع را به ارتفاع مدنظر انتقال می‌دهد. درست در مجرای خروجی پمپ روی لوله خروجی، یک شیر تحویل تهیه‌ شده است. پمپ لجن‌کش با استفاده از این شیر، خروجی خود را انجام می‌دهد.


معرفی پمپ لجن‌کش و پمپ کف‌کش


اصلی‌ترین و حائز اهمیت‌ترین عامل در انتخاب یک پمپ لجن‌کش ارتفاع آن می‌باشد، از پایین‌ترین جایی که دستگاه قرار می‌گیرد تا بالاترین نقطه‌ای که مایع باید به آن قسمت بریزد ارتفاعی می‌باشد که مورد نیاز شماست تا پمپاژ به نحو احسن انجام گیرد اما باید توجه داشته باشید که حداکثر ارتفاع یک پمپ نقطه‌ای می‌باشد که آبدهی به صفر میل کند. پس باید بیشترین ارتفاع پمپ از ارتفاع موردنظر زیادتر باشد.


قطر لوله خروجی با میزان آبدهی رابطه نزدیکی دارد و اصلی‌ترین عامل در انتخاب پمپ لجن‌کش می‌باشد. پس باید با توجه به حجم آب موجود و همچنین زمان مورد نیاز برای تخلیه سیال، قطر خروجی مناسب را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید لوله‌گذاری با قطر بیشتر انجام دهید، به هیچ وجه لوله‌ای با قطری بیشتر از قطر خروجی پمپ را به آن متصل نکنید زیرا این کار باعث فشار آمدن به پمپ و در نتیجه سوختن آن می‌شود.


لجن‌کش‌ها معمولاً با توجه به توان مورد نیاز پمپ، می‌توانند تک فاز یا سه فاز باشند.


با توجه به میزان ناخالصی و حجم مواد جامد معلق در مایع و همچنین امکان خوردگی و یا سایندگی مایع، پروانه باید مطابق با آن انتخاب شود.


باید دقت نظر داشت که پمپ نباید با جریان‌های الکتریسیته ضعیف کار بکند و نباید آب موجود در محیط از یک سطح مشخص پایین‌تر برود؛ چون هر دو مورد می‌تواند به طور جدی به صحت و کارکرد پمپ آسیب برساند و باعث ایجاد خسارت شود.


این پمپ‌ها نه تنها برای مصارف صنعتی بلکه برای کاربری خانگی هم مورد استفاده می‌باشد و قیمت این پمپ‌ها بسته به نوع شرایط کاری و توان کاری، عمق و ارتفاع، دبی خروجی، تک فاز و سه فاز بودن دارای قیمت‌های متغیری می‌باشد.


قیمت و خرید انواع پمپ کف‌کش و لجن‌کش با توجه به مشخصات فنی که دارند متفاوت می‌باشند. صنایع پمپ‌سازی نوید سهند، تولید و عرضه‌کننده پمپ لجن‌کش و پمپ کف‌کش می‌باشد که می‌تواند قیمت مناسب تمامی محصولات را با خیالی آسوده داشته باشید. برای استعلام قیمت پمپ مورد نظر با ویژگی‌های مناسب با کاربرد خود و مشاوره خرید نوع پمپ می‌توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


منبع خبر: خبر گزاری ایسنا
لینک مطالب دیگرآپادانا پدیده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *